PRIVATE LABEL DETERJAN VE EVSEL KULLANIM KÄ°MYASAL ÃœRÃœNLERÄ° HAKKINDA MEVZUAT KOÅžULLARI
Turkchem Dergisi - 2014 Ocak- Şubat Sayısı
Bir ürünün veya hizmetin, bir ÅŸirket tarafından üretilip, bir diÄŸer ÅŸirketin markası ile piyasaya sürülmesi durumuna uluslararası tabiri ile ‘’Private label’ Türkçe ifadesi ile ise ‘’Özel Markalı Ürünler olarak adlandırılır.
Bu kapsamda üretilen ve pazara sürülen ürünler arasında Deterjan ve Evsel Kullanım Kimyasal Ürünleri pazarda bulunan güçlü
ürünlere alternatif ve rakip olarak ortaya konulan, Private Label endüstrisinde de önemli bir paya sahip ürünlerdir.
Bu tür ürünler Private Label veya Åžirket markası, hangi koÅŸulda olur ise olsun, üretimi ve pazara sürülmesine dair belirli mevzuatlara ve bu mevzuatların getirmiÅŸ olduÄŸu çeÅŸitli yükümlülüklere tabidir. Bunların belli baÅŸlılarını kısaca aÅŸağıda sıralayabiliriz;
• Deterjanlar ve deterjanlarda kullanılan yüzey aktif maddeler hakkında tebliÄŸ (28807/ 31.10.2013) GTB
• Hava aromatize edici ürünlerin üretimi, ithalatı, PGD ile bildirim esaslarına dair tebliÄŸ (28807/ 31.10.2013) GTB
• Kuvvetli asit veya baz içeren temizlik ürünlerin üretimi, ithalatı, PGD ile bildirim esaslarına dair tebliÄŸ (28807/ 31.10.2013) GTB
• Maddelerin ve karışımların sınıflandırılması, etiketlenmesi ve ambalajlanması hakkında yönetmelik (28848 Mükerrer / 11.12.2013)
Bu yazımızda bu yönetmelik ve tebliÄŸlerin üretici ve marka sahibi kurumlara getirdiÄŸi yükümlülükler ile dikkat edilmesi gereken bazı koÅŸulları ve bunlara dair dikkat edilmesi gerekli hususlardan bahsetmeye çalışacağız.
DETERJANLAR
Yukarıda bahsi geçen tebliÄŸlerden en kapsamlı ve detaylısı Private Label endüstrisinin önemli bir kısmını tutan Deterjanlar hakkındaki tebliÄŸdir. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından yürütülen bu tebliÄŸ kapsamında, piyasaya sürülen her deterjanın, piyasaya sürülmeden önce Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’na bildirimini gerektirir. Bu bildirimin önemli kısmını ürünün etiket örneÄŸi ve ürünün sınıflandırmasına dair detaylar sunan Güvenlik Bilgi Formu oluÅŸturur. Bunun yanı sıra bildirim ile birlikte ilgili otoriteye sunulmasa da bir teknik veri dosyası ve içerik veri belgesi hazırlanmalıdır. Ayrıca tüketicinin içerik veri belgesine ulaÅŸacağı internet sitesinin adının ambalaj veya etiket üzerinde yer alması yasal bir zorunluluktur. Teknik veri dosyası içeriÄŸinde ise, ürünün formülünde yer alan yüzey aktif maddelerin biyolojik parçalanabilirlik oranlarını gösteren belge, ürün spesifikasyonu, tüm hammaddelerin Güvenlik Bilgi formları, ürünün formülasyonu ve ürünün kallnımı ile saÄŸlayacağı fayda iddiarına dair bilimsel nitelikte çalışmalarla ispatlayan belgeler yer almalıdır.
HAVA AROMATÄ°ZE EDÄ°CÄ° ÜRÜNLER-ODA KOKULARI
Deterjanlarda olduÄŸu gibi, hava aromatize edici ürünler de Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından yürütülen bu tebliÄŸ kapsamında, piyasaya sürülmeden önce Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’na bildirimini gerektirir. EÄŸer ürün aerosol formunda bir ambalaja sahip ise bu tebliÄŸin yanı sıra Aerosol Kaplar yönetmeliÄŸine de tabidirler. Bu tür ürünlerin bildirim baÅŸvuruları, tebliÄŸ ekinde sunulan bildirim formunu ve bunun yanı sıra ürünün etiket örneÄŸi ve ürünün sınıflandırmasına dair detaylar sunan Güvenlik Bilgi Formunu ihtiva etmelidir.
KUVVETLÄ° ASÄ°T VEYA BAZ Ä°ÇEREN TEMÄ°ZLÄ°K ÜRÜNLERÄ°
Kuvvetli asit veya baz içeren temizlik ürünleri bu tebliÄŸ kapsamında, piyasaya sürülmeden önce Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’na bildirimini gerektirir. Bildirimler, yukarıda bahsi geçen ürünlerde olduÄŸu gibi tebliÄŸ ekinde sunulan bildirim formunu ve bunun yanı sıra ürünün etiket örneÄŸi ve ürünün sınıflandırmasına dair detaylar sunan Güvenlik Bilgi Formunu ihtiva etmelidir. Bu tip ürünler, ihtiva ettikleri asit ve bazlar nedeniyle sınıflandırmalarının gerektirdiÄŸi ambalajlama ve etiketleme koÅŸullarına da özellikle dikkat etmelidirler. Bu tür ürünler, eÄŸer Maddelerin ve karışımların sınıflandırılması, etiketlenmesi ve ambalajlanması hakkında yönetmelik kapsamındaki sınıflandırmaları gerektiriyor ise, çocukların açmasına dayanıklı kapaklar ve görme engelli tüketiciler için dokunsal tehlike iÅŸareti ile de donatılmalıdırlar.
BÄ°YOSÄ°DAL ÜRÜNLER
Bir organizma üzerinde etkisini azaltıcı, öldürücü, uzaklaÅŸtırıcı olarak etki gösteren ürünler SaÄŸlık Bakanlığı tarafından yürütülmekte olan 27449 (4. Mükerrer sayılı) Biyosidal Ürünler YönetmeliÄŸine tabidir. Bu tür ürünlere Antibakteriyel iddiaya sahip temizlik ürünlerini, el sabunlarını ve böcek ve sinek ilaçlarını sayabiliriz. Bu tür ürünler piyasaya sürülmeden önce bir Ruhsat dosyası hazırlanarak SaÄŸlık Bakanlığı’na baÄŸlı bit kurum olan Türkiye Halk SaÄŸlığı Kurumu tarafına sunulması ve ancak ruhsat alınması sonrası piyasaya sürülebilecek ürünler olduÄŸundan, teknik hazırlığı ve ruhsat masrafı açısından diÄŸerlerine kıyasla en zor ürünlerdir. Ä°lgili yönetmeliÄŸin 6. Maddesinde verilen Genel Esaslar bölümünde bir üretici adına ruhsatlanmış olan ve aynı formüle sahip ürünlerin baÅŸka bir ticari ad ile aynı tüzel kiÅŸilik tarafından tekrar piyasaya sürülmesine izin vermediÄŸinden, bir üretici tarafından üretilen ve ruhsatlanan biyosidal bir ürünün farklı markalar altında piyasaya sürülmesine imkân kılmamaktadır. Bunun bir sonucu olarak bu tür bir ürünü private label olarak piyasaya sürmek isteyen her marka kendi ruhsatını tekrar almak ve analiz ve harç giderlerine katlanmak zorundadır. Bu durum da teoride mümkün olsa bile maliyetler ve ruhsat prosedürleri pratikte bu tür ürünlerin Private Label olarak piyasaya sürülmesine engel teÅŸkil etmektedir. Dileriz ki zaman içerisinde, bu alanda doÄŸan ihtiyaca yönelik olarak ilgili yönetmeliklerde yapılacak deÄŸiÅŸiklikler ile yapılacak bir deÄŸiÅŸiklik ile, otorite bu tür ürünlerin tek bir ruhsatlama ve marka sahiplerince yapılacak ek bildirim ile bu tür ürünler de Private Label olarak piyasaya sürülebilir.
PRIVATE LABEL ÜRÜNLERDE KRÄ°TÄ°K NOKTALAR
Private label ürünler piyasaya sürülürken ilgili tarafları iki taraf olarak irdelemek gerekir. Bunlardan biri üretici kurum, diÄŸeri de marka sahibi kurumdur. Yukarıda bahsi geçen yükümlülükler kapsamında tarafların görev ve sorumluluklarını net belirlemek, her iki taraf için de ileriye dönük doÄŸabilecek sorunların önüne geçecektir.
Marka sahibi kurumlar açısından özel markalı ürün anlaÅŸmaları yapılırken marka sahibi kurum, markasının imajı ve üzerine gelebilecek cezai yükümlülük açısından, yükümlülüklerine vakıf, bunları yerine getirebilecek bilinçte olan üreticiler ile çalışmaları oldukça önem taşımaktadır. Üretici firmanın bu ürünlere dair yönetmeliklerde belirtilen üretim yeri koÅŸullarına uygun ve mesul müdür’e sahip olması ön koÅŸullardan biridir. Bunun yanı sıra ürünlere dair bildirimler sürecinde, üretici firma, marka sahibi firmaya, gerekli Güvenlik bilgi formunu ve mevzuatlara uygun etiket ve ambalajlama koÅŸullarını saÄŸlayacak bilgi birikimine sahip olduÄŸundan, kendi sahip deÄŸil ise dahi bu konuda yetkin bir danışman ile çalışma imkânı ve bilincine haiz olduÄŸunda emin olmalıdır.
Marka imajı ve deÄŸeri açısından, bir marka sahibi kurum, üretici kaynaklı etiketleme ve sınıflandırma hatası nedeniyle kendi raflarındaki ürünlerin toplanabileceÄŸinin ve yüksek cezalar ile karşılaÅŸabileceÄŸinin daha da önemlisi marka imajının onulmaz hasarlara uÄŸrayabileceÄŸinin bilincinde olmalı ve bu hususlardaki aksaklıklara dair sorumluluklara sözleÅŸmelerinde muhakkak yer vermelidirler. ÖrneÄŸin görme engelli tüketiciler için dokunsal tehlike iÅŸareti ile donatılması gereken bir ürün bu iÅŸareti taşımadığında veya çocukların açmasına dayanıklı bir kapaÄŸa sahip olması gerekli olan aşındırıcı sınıflandırmaya sahip bir asit baz içeren ürün, bu niteliÄŸe haiz bir ambalaja sahip olmaması sonucunda bir tüketicinin evinde bir kaza yaÅŸaması hem oluÅŸacak saÄŸlık hasarları hem de markanın imajı ve yüklenecek cezalar açısından ciddi sorumluluklar getirecektir.
CRAD Çevre Ltd. olarak, hızla geliÅŸmekte olan bu endüstrinin her iki tarafına da destek vermek suretiyle endüstrinin taraflarının yaÅŸadığı kaygılara çözüm ürettiÄŸimiz düÅŸüncesindeyiz. Gerek marka sahibi firmalar, üretim anlaÅŸması yaptıkları firmaların bildirim dokümanlarını ve etiketlerini mevzuata uygun ÅŸekilde hazırladıklarından emin olmaları açsından destek veriyor, hem de özel markalı ürün üreticilerine takibi ve uyumu açısından zaman ve personel yükünden kurtararak, ürünlerinin mevzuata uygun olmasına destek veriyor hem de marka sahibi kurumlar ile iliÅŸkilerinin olabilecek bir istenmeyen kaza veya denetim sonucu olacak bir ceza veya ürün toplatma durumu ile karşılaÅŸmayarak, firmalar nezdinde yükümlülüklerinin bilincinde olduklarını göstereceklerdir.